Jak utwardzić drogę dojazdową? Tanio czy/i dobrze?

Photo of author
Autor: Łukasz Pietrucha

Budownictwo to moja pasja.  

 

 

 

 

 

Zanim na naszą działkę wjedzie ciężki sprzęt i przywiezie materiały budowlane, warto zadbać o utwardzenie drogi dojazdowej do posesji. Do wyboru mamy kruszywo, gruz, płyty ażurowe i solidne nawierzchnie z asfaltu czy kostki brukowej. Co wybrać na tymczasową drogę?

Dlaczego przed budową warto utwardzić drogę dojazdową do posesji?

Każdy inwestor przed budową zastanawia się jaką ekipę budowlaną wybrać, z jakich materiałów najlepiej wybudować dom, ale mało kto pamięta o drodze dojazdowej. Nowa zabudowa domów jednorodzinnych sięga często głęboko „w pole”, a tam drogi dojazdowe są bardzo słabe, a czasem nie ma ich wcale. O ile sucha polna droga nie jest żadnym problemem, to te zaczynają się, gdy pogoda robi się deszczowa. Grząskie podłoże to ogromny problem dla sprzętu budowlanego i ciężkich pojazdów dostawczych odwiedzających raz po raz plac naszej budowy.

Wyobraź sobie podmokłą drogę polną i betoniarkę (gruszkę), która przewozi około 9 kubików betonu. Dla pełnego obrazu dodam tylko, że 1 m3 mieszanki betonowej waży około 2300 kg. Nie trzeba być biegłym w matematyce, by obliczyć, że jedna gruszka to grubo ponad 20 ton, a przecież do zamknięcia stanu surowego na teren inwestycji przyjedzie przynajmniej kilka takich transportów. Drogą dojazdową będzie dojeżdżać też inny ciężki materiał taki jak:

  • pustaki,
  • stal budowlana,
  • więźba dachowa,
  • pokrycie dachowe,
  • itp.

tania droga dojazdowa z gruzu

Jeśli chcesz uniknąć problemów, utwardź drogę dojazdową i zapewnij swobodny przejazd na działkę, bo bez niego Twoja inwestycja może się sporo opóźnić. Liczenie na szczęście i dobrą pogodę nigdy nie jest tu dobrym rozwiązaniem!

Czy można utwardzić drogę dojazdową bez pozwolenia?

Wszystko zależy od tego jakie prace zamierzamy przeprowadzić oraz kto jest właścicielem drogi. Wiele dróg dojazdowych do działek (nawet tych nieutwardzonych) jest w posiadaniu gmin, a w takiej sytuacji samodzielne utwardzanie jest niezgodne z prawem. Co zrobić w takiej sytuacji? Zawsze powinniśmy uzgodnić zakres prac z właścicielem drogi. Pozwoli nam to uniknąć przykrych konsekwencji.

Jeśli to my jesteśmy właścicielami drogi, a zakres prac obejmuje jedynie nawiezienie tłucznia lub gruzu, prac takich nie musimy nigdzie zgłaszać. Nie musimy również ubiegać się o pozwolenie budowlane. Inaczej sprawa ma się w sytuacji, gdy zakres prac przy utwardzaniu jest szerszy i obejmuje np. wykonania odwodnienia drogi. W takiej sytuacji warto uzyskać stosowne pozwolenia i mieć spokojną głowę!

Jak tanio utwardzić drogę dojazdową? Może zrobić to gruzem?

Gruz budowlany to jeden z podstawowych budulców prywatnych dróg dojazdowych. To jedna z najtańszych metod, która sprawdza się na wielu budowach. Jak pozyskać taki gruz? Sprawa jest dość prosta. Jesli mamy sporo czasu i chcemy to zrobić jak najtaniej, warto przeglądać regionalne serwisy ogłoszeniowe. Bardzo często spotkać można tam osoby, które chcą pozbyć się gruzu. Niestety wadą tej metody jest całkowity brak kontroli nad jakością materiału. Mało kto ma też większe ilości gruzu, których chce się pozbyć. Do tego dochodzi problematyczny transport – przeważnie trzeba załatwić go we własnym zakresie a to kosztuje.

Jeśli nie masz czasu i ochoty odbierać gruzu od innych, musisz znaleźć w okolicy składy, które oferują zmielony gruz betonowy. Będzie on doskonałą podstawą pod naszą drogę. Dlaczego skupić się na gruzie betonowym, a nie np. ceglanym? Bo ten drugi dość szybko ulega degradacji i nasza droga zacznie się rozpadać.

Gruz taki można wysypać bezpośrednio na ziemię, ale jakość takiego podjazdu będzie bardzo słaba. Zdecydowanie lepiej będzie wykorytować drogę (wybrać wierzchnią warstwę ziemi) na głębokość 20-40 cm i w jej miejsce wsypać właśnie gruz. Dobrze też na sam spód dać kilkanaście centymetrów piasku, który będzie pełnił funkcję wyrównującą i odsączającą. To chyba najtańszy sposób na szybkie, ale też bardzo solidne utwardzenie drogi.

korytowanie drogi dojazdowejWybieranie ziemi z miejsca, gdzie będzie wsypany gruz pod drogę.

Długość drogi (m) Objętość gruzu (m3) Koszt utwardzenia (zł)
10 8.0 480.0
20 16.0 960.0
50 40.0 2400.0

 

Powyżej przykładowa tabela kosztów (gruz betonowy) dla różnych długości drogi przy założeniu, że wykorzystamy około 20 cm warstwę. Do tego oczywiście należy doliczyć koszt koparki (około 130 zł za godzinę pracy) i mamy poglądową cenę utwardzenia drogi dojazdowej za pomocą gruzu betonowego.

Utwardzenie drogi kruszywem – tania, prosta i skuteczna metoda na dobry dojazd do posesji

Kruszywo drogowe takie jak kliniec czy tłuczeń idealnie nadaje się do utwardzenia każdej drogi. Koszt jego zakupu jest co prawda droższy niż w przypadku gruzu, ale mamy pewność, że nawierzchnia wykonana za jego pomocą będzie trwała i przetrwa lata.

Cena tłucznia na przełomie 2024 i 2025 roku kształtuje się na poziomie 65 zł za tonę. Za kliniec przyjdzie nam 170 zł za tonę. Do utwardzania dróg można wykorzystać zarówno pierwszy jak i drugi materiał. Jak to zrobić prawidłowo? Dolna warstwa drogi powinna być wykonana z grubszego tłucznia, a na wierzchnią warstwę stosujemy kliniec. W ten sposób uzyskujemy bardzo odporną nawierzchnię, która w przyszłości może posłużyć jako podbudowa pod kostkę czy asfalt.

Warto też pamiętać o odpowiednim zagęszczaniu kamienia, bo tylko wtedy nasza droga uzyska odpowiednią wytrzymałość. W przeciwnym wypadku bardzo szybko powstaną koleiny, a tego przecież chcemy uniknąć.

Płyty ażurowe i betonowe na drogę dojazdową

Płyty ażurowe wykonane z betonu to kolejna opcja warta rozważenia. Są dość trwałe i stosunkowo lekkie (w porównaniu do pełnych płyt betonowych). Ich samodzielne ułożenie jest ciężkie, ale sprawna ekipa nie powinna mieć większego problemu, by utwardzić nimi drogę w dość krótkim czasie.

warstwa odsączająca pod drogę - wykonanie z piaskuWarstwa wyrównawcza z piasku – tuż przed ułożeniem płyt ażurowych

płyty ażurowe na drodzeA tutaj ostateczny efekt…

Jak wygląda montaż płyt ażurowych na drodze?  Tak samo jak w przypadku gruzu powinniśmy starannie przygotować teren i wybrać wierzchnią warstwę ziemi. Na dół wykopu powino się ułożyć warstwę tłucznia lub kruszywa, a dalej warstwę wyrównującą z piasku. Kolejnym krokiem jest staranne ułożenie płyt ażurowych. Nie można tu zapomnieć o odpowiednim ich wypoziomowaniu. Na końcu zasypujemy otwory ziemią lub kamieniem. Całość jest trwała i estetyczna.

Jak jeszcze można utwardzić drogę dojazdową?

Podane wcześniej metody są dość tanie, ale jeśli zależy nam na wykonaniu solidnej drogi dojazdowej, można rozważyć np. nawierzchnię asfaltową. Niestety cena takiej drogi może być zaporowa. Na przełomie roku 2024/25 koszt wykonania samej 8-centymetrowej warstwy asfaltu wynosi około 180-250 zł/m2.

Do tego trzeba doliczyć jeszcze koszt podbudowy. Wszystko to sprawia, że ostateczna cena za asfaltowy dojazd do posesji jest dość wysoka. Musimy jeszcze pamiętać, że ciężki sprzęt budowlany może uszkodzić taką drogę! Jeśli docelowo mamy zamiar wylać asfalt, warto na czas budowy przygotować solidną podbudowę, która w przyszłości będzie podstawą pod asfalt!

droga z kostki brukowej

Innym godnym polecenia, ale również drogim rozwiązaniem jest kostka brukowa. Nawierzchnia taka jest trwała i łatwa w utrzymaniu, ale też trzeba liczyć się z ceną sięgającą 200 zł/m2 (koszt kostki, obrzeży, podbudowy i robocizna). Wydaje się, że także jak w przypadku asfaltu nie warto jej wykonywać przed budową, bo może nie wytrzymać ciężaru przewożonych materiałów budowlanych.

Ostatnim chyba sposobem na szybkie i tanie utwardzenie drogi jest wykorzystanie żużla. Pamiętajcie jednak, że szlaka i popiół w żadnym wypadku nie nadają się do utwardzania dróg, ani nawet podjazdów. Często w swoim składzie zawierają spore ilości cynku, co może być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

O czym pamiętać utwardzając drogę?

Niezależni od tego czy chcesz utwardzić drogę gruzem, kruszywem czy kostką brukową, asfaltem, czy kratkami z tworzywa, najważniejsza w tym wszystkim jest podbudowa. Powinna ona być odpowiednio gruba. Bez niej nasza droga bardzo szybko zacznie się zapadać, a nas czekać będzie drogi remont.

Z czego wykonać taką podbudowę? Przeważnie do tego celu wykorzystuje się połączenie piasku i kruszywa różnej gradacji. Bardzo dobrze nadaje się tu tłuczeń, który stabilizuje powierzchnię i sprawia, że wierzchnia warstwa naszej drogi z czasem nie zacznie się zapadać.

Kolejną sprawą jest właściwe zagęszczenie tej podbudowy. Należy układać ją warstwami i co kilkanaście centymetrów użyć ciężkiej zagęszczarki. To wszystko sprawi, że wasza droga dojazdowa przetrwa nie tylko budowę, ale posłuży Wam przez wiele lat.